אם בכסף עסקינן - ד"ר חגית פניני | רופאת שיניים, מומחית בשיקום הפה בתל אביב, בוגרת הדסה

אז מהן הסיבות האמיתיות להבדלי המחירים בין רופאי השיניים?

 

אנחנו נמצאים בתקופה לא פשוטה מבחינה כלכלית – יש פער גדול מאוד בין המעמדות בארץ והמחייה הולכת ומתייקרת. רפואת השיניים בישראל היא רפואה פרטית מיסודה, שאינה מסובסדת על ידי הממשלה או על ידי גוף אחר וגם אלה הבוחרים לטפל במסגרת חברות הביטוח השונות או קופות החולים, משלמים את עלות הטיפול בעקיפין.

שוק רפואת השיניים הוא שוק חופשי וכל רופא רשאי לגבות כראות עיניו וכיסו עבור הטיפולים אותם הוא מבצע. ברצוני להסביר במאמר זה מה הם היסודות המרכיבים את עלות הטיפול ברפואת השיניים ,איך זה משפיע באופן ישיר על איכות הטיפול ולמה לא מומלץ להתפשר.

 

למעשה עבודת רופא השיניים היא עבודה המורכבת ממרכיב של ידע/הכשרה וממרכיב מנואלי (עבודת ידיים) . אתחיל דווקא מהמרכיב המנואלי שכן קל יותר להסביר אותו ולכמת אותו.

המרכיב המנואלי נחלק למספר רכיבים : חומרים ועבודות מעבדה, זמן עבודה, סביבת עבודה. אפרט :

 

חומרים

כמו שאתם יכולים לתאר לעצמכם שוק רפואת השיניים הוא שוק מפותח מאוד. יש חברות רבות המייצרות חומרים מסוגים שונים, יש חברות שמייבאות חומרים מחו"ל וכמו בכל תחום עיסקי, יש תחרות בין החברות והבדלים באיכויות החומרים. כמו בכל עסק אחת השיטות להגדיל את הרווחים היא לצמצם בעלויות. על מנת לצמצם בעלויות ניתן להשתמש בחומרים זולים יותר, חומרים חדשים יחסית שאינם מוכרים הרבה שנים, חומרים מחברות שאינן ידועות. הכל על חשבון המטופל. רופא המשתמש בחומרים איכותיים, ידועים, עם בקרת איכות טובה – לא יוכל להוזיל את הטיפול כך שייצא בהפסד. כלומר, כאשר ניתן לכם מחיר זול במיוחד יש לחשוב על מה חוסכים עליכם!!!

אותו הדבר לגבי מעבדת השיניים שאיתה עובד הרופא. בעבודות שיקום מורכבות הכוללות כתרים, גשרים, תותבות, שתלים וכד. יש צורך בשיתוף פעולה בין הרופא למעבדת שיניים. ללא מעבדה הרופא אינו יכול לבצע את העבודה. גם כאן, יש סקאלה רחבה של מעבדות וטכנאי שיניים ברמות שונות ובמחירים שונים. מעבדת שיניים זולה יחסית,  סביר, שעל מנת להרוויח, תשתמש בחומרים זולים יותר ואיכותיים פחות – החל מסוג המתכת, החרסינה, הגבס וכו וכלה בזמן שהיא משקיעה בעבודה ובדיוק. העבודה בסופו של דבר תהיה פחות מושקעת = פחות מדויקת ופחות אסתטית ולא משנה כמה הרופא הוא רופא מצוין.

אסכם חלק זה ואומר שבהנחה שהרופא לא מעוניין להפסיד, מחיר הטיפול נגזר באופן ישיר מאיכות וממחיר החומרים שאותם הוא קונה ומאיכות ומחיר מעבדת השיניים שאיתה הוא עובד. להוזיל את הטיפול אומר לחסוך בחומרים ובאיכות המעבדה ולספק עבודה ברמה נמוכה.

 

זמן עבודה

בעלי מקצועות שונים מתמחרים את עבודתם לפי מחיר שעת עבודה. ברפואת שיניים הנוסחה הינה פשוטה מאוד – על מנת להרוויח רופא צריך לגבות  X שקלים. על שחזור שלוקח לו חצי שעה, ייגבה פחות מאשר שחזור שלוקח לי שעה אחת או שעתיים. יש רופאים שמחיריהם נמוכים יחסית ואין פרופורציה לשעת העבודה שלהם ואני טוענת שאם תבדקו אצל רופאים אלה תמצאו שהם כל כך "מוכשרים ומיומנים" שהם עובדים מאוד "מהר". לא פעם אני שומעת מטופלים שמתלהבים מהרופא ואומרים לי: " זה לא ייאמן הרופא שלי מעולה. הוא עשה לי סתימה לבנה בעשר דקות, הוא עבד מהר ולא הרגשתי כלום…" ואני אומרת: שחזור לבן שלקח עשר דקות…דורש בדיקה. הטכניקה היא רגישה, איטית ועל מנת לקבל דיוק בעבודה צריך לדקדק ולשים לב לפרטים – זה לא יכול לעשות רופא ש"מתקתק" סתימה ברבע שעה וכתר בשתי פגישות, רופא שממתינים לו 4 מטופלים נוספים בחדר ההמתנה, רופא שעובד במקביל על 2 כיסאות וכו.

מצד שני רופא שמדקדק בפרטים, משקיע בפרוצדורה, עובד לפי הפרוטוקול ולפי הוראות היצרן – יהיה איטי יותר. על הזמן עבודה שהוא משקיע הוא ייגבה. או במילים אחרות : זמן = כסף.

 

סביבת עבודה

רופא השיניים לא עובד לבדו ויש צוות שהוא חלק בילתי נפרד ממנו. יש לרופא סייעת ובד"כ גם מזכירה שגם להן צריך לשלם את השכר המגיע להן. צוות טוב הוא חלק חשוב מאוד ובלתי נפרד מחווית הטיפול. כמו כן למרפאה עצמה יש עלויות כגון מים, חשמל, ארנונה, בלאי של ציוד וכו שנלקחות בחשבון בתמחור הטיפולים.

 

מרכיב הידע/ ההכשרה

על מנת לקבל תואר דוקטור ברפואת שיניים לומדים 6 שנים באוניברסיטה בתל אביב או בירושלים. בשונה מתארים אחרים, אני יכולה להעיד כי קשה מאוד לשלב עבודה ולימודים וההשקעה הכלכלית והנפשית היא עצומה. על מנת לקבל תואר מומחה בתחום ספציפי ברפואת שיניים כגון שיקום הפה, טיפולי שורש , יישור שיניים וכו. לומדים עוד כ 3-5 שנים כאשר העלות לשנה הינה גבוהה מ א ו ד ואין כמעט אפשרות לעבוד במקביל.

נגזר מכך שהרופא גובה גם על הידע שצבר.

באופן טבעי, רופא מתחיל, ללא נסיון, ייגבה מחיר נמוך יותר מרופא וותיק יותר או מרופא מומחה.

לרופא מומחה יש שנות הכשרה ארוכות יותר, ראייה שונה וכוללנית על המקרה, יש יכולת ניתוח גבוהה, חתירה למצוינות וידע מבוסס על ספרות ולא על ניסויי וטעייה.

 

יש לשים לב לעובדה, שבהרבה מקרים קופות החולים או רשתות דנטליות גדולות המתהדרות במחירים נמוכים ונוחים, מעסיקות רופאים בתשלום זעום. רופאים המסכימים לעבוד בסכום זעום הם בד"כ רופאים מתחילים ללא ניסיון שצריכים לצבור שעות עבודה. כלומר גם במקרה הזה – לחסכון יש מחיר ואת ההשלכות רואים בסיום הטיפול.

 

לסיכום

 

גם ברפואת שיניים אין לי ספק שהזול, ברוב המיקרים, הוא היקר. לצערי, מטופלים רבים המפרנסים אותי הם מאוכזבים של רופאים זולים, הבאים לסיבוב שני של תיקונים ובעלות נוספת-  כך שבחישוב הכולל עדיף ללכת על איכות מלכתחילה ולא להשקיע פעמיים ( מבלי לדבר על הסבל הפיסי והנפשי וההשקעה מבחינת זמן מטופל )

 

עצה אחרונה : יצא לי להתקל לאחרונה בתרבות הקופונים שפלשה לרפואת השיניים :

תבדקו טוב טוב מה מציעים לכם בקופון.לא מספיק לרכוש קופון לסתימה או הלבנה. כל הרעיון הוא מי מבצע ומפקח על הפרוצדורה ולא המחיר הזול. לא כל אחד יכול לעשות הלבנת שיניים בצורה טובה ויש צורך בייעוץ איכותי, מעקב והכוונה. צריך להתייעץ עם רופא בנוגע לפרוצדורה ולא לקנות חתול בשק. לא מדובר בנעליים או במסעדת סושי מדובר ברפואה של השיניים שלכם ועל זה לא מתפשרים!!!!

 

 

חגית פניני מומחית לשיקום הפה בוגרת תוכנית ההתמחות במחלקה לשיקום הפה בבית-חולים הדסה עין כרם ועובדת בקליניקה פרטית ברמת אביב

לזימון תורים ופרטים נוספים

אולי יעניין אותך גם

טיפולי שיניים אסתטיים

חייכו בביטחון – טיפולי שיניים אסתטיים אצל ד"ר חגית פניני

| הלבנת שיניים, כללי | No Comments

שמירה על לובן השיניים לאחר הלבנת שיניים  צחצוח שיניים פעמיים ביום, שימוש בחוט דנטלי ביקורות תקופתיות אצל רופא השיניים וטיפולי שיננית צמצמו צריכת משקאות שעלולים להכתים את השיניים, כמו קפה,…

נסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים – טיפול בשורשים חשופים

| כללי | No Comments

נסיגת חניכיים היא תופעה נפוצה בקרב האוכלוסייה, אך חומרת המצב משתנה מאחד לאחת. על מנת לא להגיע למצבים חמורים, יש לשמור בקפדנות על מספר הרגלים שאותם נפרט כאן, אבל מה…

כל מה שרצית לדעת על השתלת שיניים

| כללי | No Comments

  אחד החלומות המפחידים ביותר, הוא חלום על שיניים נופלות ומסתבר שיש לכך סיבה מוצדקת. לשיניים יש תפקיד חשוב במראה הכללי והאסטתי של הבן אדם והוא גם משפיע על רושם…